Canada Toronto 3

24 augustus 2017 - Toronto, Canada

Deze dag verliep wel heel vreemd.

Rustig opgestaan en geprobeerd te douchen. Was heel lastig want iemand die gisterenavond had gedouched, had de douche ontsteld. Het was lastig om dat weer op normaal te krijgen, want er waren verschillende standen en aansluitingen. Met de washand dus maar.

Na het aankleden een bakje koffie. Tijdens het drinken ervan het plan voor vandaag aangepast naar een bezoek aan de Canadian National Exhibition. Een enorm uitgestrekt terrein met veel kermisachtige toestanden en vooral veel vreettentjes en zogeheten 'outlet-verkopen' met van alles. Ook heel mooie zandsculpturen (en boter-) gezien. Dat alles n.a.v. het 150 jarig bestaan van Canada als zelfstandige staat. In het begin van de middag nog naar een optreden gekeken van een authentieke zang en dansgroep. Ze beweerden inuï muziek te vertolken op het tapdansen van een soort River tapdansen, maar enige associatie met linedansen zullen ze me niet kwalijk nemen. Van hieruit doorgelopen naar een ijsacrobatiek-show. Dat had enigszins de sfeer van Cirque du Soleil en was meer dan de moeite waard.

Echter tijdens de show ontving ik een mailtje van de VIA traincompany dat het vertrek met 11 u was vertraagd. Zeer onhandig, want we zouden aankomende nacht in de trein doorbrengen. Dus wij richting station om te overleggen hoe ze dat probleen wilden oplossen. Nou dat deden ze met een zeer coulante regeling. We kregen een vernachting in het Fairmont Royal York Hotel, recht tegenover het station, aangeboden. Het hotel ontvangt normaal gesproken Queen Elisabeth, maar nu ons tweeën! Uit bescheidenheid hebben we natuurlijk voor een kleiner onderkomen gekozen dan de royal suite. Maar dat neemt niet weg dat naast ons de kamer van de Prime Minister is gelegen. Super de luxe allemaal.

Een paar dingen vallen wel op. Canadezen maken een enorme herrie als ze uit eten gaan. Je moet soms tegen elkaar schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Bovendien doet veel horeca weinig tot niets aan demping van geluid en zetten zelfs muziek op en TV aan.

Verder zien we veel zwervers/verslaafden op straat. Soms liggen ze gewoon op het trottoir en loopt iedereen om ze heen. Ook is opvallend hoeveel nationaliteiten en religies hier door elkaar leven en respectvol met elkaar omgaan. Kunnen we nog veel van leren!

In het algemeen zijn Canadezen vriendelijk, toegankelijk en behulpzaam.

O. Ja. Nog even terugkomend op de treinreis: morgen om 7.00 u inchecken en we komen dan 2 dagen later om rond 04.00 u in de nacht aan. Gelukkig laat Rense zich niet uit het veld slaan.