Bialowieza en het oerbos

28 mei 2018 - Białowieża Forest, Polen

De reis naar Warschau verliep voorspoedig, slechts een kwartiertje te laat en daarmee allelof voor pünklich Poolse spoorwegen😄👍. Rikus had net de vorige ploeg met Marijke op de terugweg gezet en alles sloot daarmee naadloos op elkaar aan. Behalve dan dat hij doodop was. Via een omweg, omdat er veel opbrekingen op decnoemale route waren, naar Bialowieza gereden. Lekker gegeten en daarna geslapen in hotel Gawra. De volgende morgen op tijd op en en met de vrouw van vlatsec door het oerbos geslenterd. Opnieuw een mooie tocht met bijzondere bomen en planten en vogels. Eén daarvan verdient bijzondere aandacht, nl. De drieteen specht (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Drieteenspecht). Prachtig leuke vogel, die zldzaam bleek te zijn en waar Rikus jaloers door werd. Na terugkomst de broodjes opgegeten en fietsen gehuurd. Daarna naar het openlucht museum gegaan en een stuk van het vlonderpad gelopen. Taaie kost want het was tegen de 30 graden. Na terugkomst alvast de fietsen naar de boswachter gebracht voor morgenochtend vroeg, als we vanaf zijn huis rond 4 u op zoek gaan naar wisenten. Hj meldde nog de mogelijkheid dat we gebeld konden worden om rond de schemering nog te gaan kijken, maar daar hadden we op zich weinig vertrouwen in. Wie schetste onze verbazing dat hij rond 8.30 uur belde en wij als de sodemieter in de auto moesten springen om te gaan kijken. En ja hoor, daar liepen 3 jonge stieren. Nog niet volgroeit, maar imposant genoeg. Zeer geslaagde actie, temeer omdat we daardoor de volgende morgen langer konden blijven slapen.

De volgende morgen rustig na het ontbijt de fietsen ingeleverd en vertrokken naar Wolka Karwowska, waar de boerdeij van Rikus ligt. Mooie rit in schitterend weer.

We konden niet via de bossen, omdat die weg geblokkeerd was ivm houtkap. We hebben omgereden en in Hajnòwka een bezoekje aan de orthodoxe kerk gebracht. Toen bleek dat daar het orthodox pinksterfeest werd gevierd, waar we een deel van konden meemaken. Schitterend ritueel, waar de RK kerk nog wat van kan leren. Helaas was fotograferen verboden.

Toen we verder gereden waren en rond de middag bij de houten moskee in  Kruszyniany, gebouwd in de 18-e eeuw naar het ontwerp van toenmalig gangbare ortodoxe kerken. Wat schetste mijn verbazing? Het schuin daar tegenover gelegen restaurant was op 1 mei afgebrand. Wat verderop bij een andere Tartaarse uitspanning  war gegeten. Daarna via het voormalig Joodse dorpje Krinky naar de boerderij gereden.

1. Annemiek:
    28 mei 2018
    Je moet toch wel erg van de natuur en drieteenspecht houden om deze ontberingen te kunnen doorstaan. Gelukkig zit het weer mee en is er "eten"!
    Geniet maar lekker..... hier vliegen de zwaluwen af en aan..... en de vliegtuigen af en toe. Maar, alles went en leuke fietstochten zijn nooit weg. Wel erg warm hier! Veel plezier!
  2. Mieke:
    31 mei 2018
    He pap! Zet hem op door de bossen! Er is vast wel een meertje waar je even lekker kunt afkoelen zoals de andere stieren :^)