Bialystok

26 april 2017 - Białystok, Polen

Op tijd vertrokken om naar Bialowiezca te gaan. Echter de weg naar Bialystok was over wel meer dan 100 km geheel opgebroken. Uiteindelijk zijn we dus gestrand in Bialystok.  Rikus heeft al de hele weg last van kiespijn en zal in Bialowiezca op zoek gaan naar een tandarts. We gaan slapen bij de houtvester waar we in mei mee het woud in gaan om wisenten te zoeken. Ook is dat het dorp met de officiële ingang van het oerbos. Het vlonderpad zullen we waarschijnlijk deze keer niet doen. Dat staat nog op het programma voor mei. We gaan wat andere dingen doen om de omgeving beter te leren kennen en reizen eventueel aan te passen aan lokale omstandigheden.

Nu gaan we eerst Bialystok in op zoek naar cultuur, geschiedenis en een bank (willekeurige volgorde). Tot nu toe valt het weer ons mee.

Rikus  moest nog wat met de bank regelen, maar volgens mij werd de Nederlandse bureaucratie ruimschoots verslagen door de Poolse. Daarna richting Bialowieza gereden. Wonderlijke kerken gezien van de Poolse orthodoxe katholieken. Rikus nog even wat pijn en ontstekingsonderdrukkers gehaald. Polen zijn kennelijk dol op apotheken, want hun verspreiding is groter dan die van Chinese restaurants bij ons.

Onderweg wat boodschappen gedaan en na aankomst bij de boswachter, waar we logeren, uitgepakt en met Rikus het bos in gegaan op zoek naar sporen van bevers en wisenten. Veel sporen gezien en o.a. De effecten gezien van wat bevers in het landschap kunnen aanrichten doordat ze met hun dammen de waterstanden in bepaalde gebieden kunnen verhogen. Prachtige natuur. Veel sporen van wisenten gezien, van ligplaatsen tot redelijk verse stront, tot plekken waar hun wintervacht aan boomstronken werd achtergelaten, maar niet in levende lijven gezien. Wel leuke vogels, waaronder de withals vliegevanger. Mooi vogeltje. Na een leuke wandeltocht door een zompig bos gaan eten en nu weer bij de boswachter.

1. Annemiek:
    26 april 2017
    Zielig van die kiespijn!
    En leuk om de europese bizons te ontmoeten!