Bierbza moeras en de kanotocht

31 mei 2018 - Białowieża Forest, Polen

de wandeltocht door het moeras bleek wat vochtiger te zijn dan verwacht. Ook het aantal muggen was enorm, nog niet eerder meegemaakt. Een deel van de mooie wandeling werd hierdoor eigenlijk een beetje verpest. Nadat we diverse sporen van wolven, maar ook een aantal keren herten zagen wegspringen kwamen we aan op de eerste duin. Hier stond een paartje kraanvogels ons op te wachten. We konden vrij dichtbij deze schuwe vogels komen deze keer. Bijzonder. Iets verder konden we in de lucht nog een schreeuwarend zien vliegen. Het viel nog mee dat we zoveel dieren zagen, want de temperatuur liep op naar de 30 graden.

Aan het einde van het veen werd het vrij nat en verloor één van de deelnemers zijn schoen. Dat werd de inluiding van het toch al kleine groepje op te splitsen. Rikus ging met ééntje door en ik nam de shortcut.

Toen we op de parkkerplaats terug waren, bleken we toch nog zo’n 14 km te hebben gelopen. Het slachtofffer met de natte voeten naar de boerderij gebracht en Rikus met een koude versnapering opgehaald. Pittig dagje.

De vvolgende dag gaan kanoën. Een korte wandeli;g van ca. 5km naar de aanlegplaats en een wat langere route over water. Bloedheet wederom, maar op het water voelt dat toch wel anders. Veel, heel veel, vlinders gezien en uiteraard veel karakieten gehoord, maar nauwelijks gezien. Tijdens de pauze bij het winkeltje een diepgewortelde wens in vervulling zien gaan: langdurig heb ik de hop kunnen bestuderen. Alsof ie een show voor me opvoerde. Top. Heerlijk kabbelend verdergegaan en bij het eindpunt gewacht op de bus.

Vanaf het hotel nog terug gelopen in de brandende zon, zo’n 9 km. Dat was behoorlijk warm en zwaar. Allerlei visioenen van koude flesjes met condensdruppels aan de buitenkant drongen zich op. Maar goed uiteindelijk net zover gelopen als gevaren (14km). Snel mijn visioen werkelijkheid gemaakt.

1. Annemiek:
    31 mei 2018
    Wat vochtigheid en aantal graden betreft, lijkt Amsterdam wel!
    Wel veel minder natuurlijke elementen, zelfs geen muggen...... je miste natuurlijk het beroemde muggenhoofddekseltje!!!
    Ik lees de ontberingen met interesse en hoop van harte dat er genoeg water "aan boord" is.
  2. Rense de Wind:
    2 juni 2018
    Leuk verhaal Ton. Niet te gek maken hé. Je hoeft je niet meer te bewijzen, toch?
    Veel plezier verder.