Canada, Forest

29 augustus 2017 - London, Canada

Vandaag weer goed weer (30+). De oplettende lezer zal hebben gemerkt, dat ik het verhaal van gisteren ook vandaag pas heb geschreven. Maar nu probeer ik weer bij te lopen.

Vanmorgen vroeg naar de veeveiling in Brandon gegaan. Heel bijzonder om mee te maken. Soms worden dieren individueel, dan weer in groepjes geveild. Daarna boodschappen gedaan en gelunchd. Misschien vanmiddag een ritje met de combiner!

En ja hoor, vanmiddag met een grote combiner graan gaan oogsten. Imposant apparaat, dat ver geautomatiseerd is en tijdens het pogsten de kaf van het koren scheidt en rest van het graan verhakseld en verspreidt over de grond. Meet allerlei parameters tijdens het oogsten, waaronder vochtigheid, opbrengst per ha ( bushel per acre).  Prachtige ervaring. Rustig gegeten en nu even nasudderen.

Heerlijke dag.

1. Richard:
    30 augustus 2017
    Ha Ton en Renee, daar zit je dan met tweeen op een voor de rest lege tribune...Tja, de omvang van een en ander zal daar toch wat groter zijn dan we hier gewend zijn. Alhoewel ik hier bij de loonwerkbedrijven toch ook bakbeesten tegen kom met allerlei computerschermen en airco et cetera. Die plakken vlees zien er wel heel aanlokkelijk uit en zullen goed gesmaakt hebben denk ik zomaar. Dat is toch ander vlees dan je in de supermarkt koopt qua kwaliteit en smaak. Hier krijgen wij ook regelmatig vlees van de eigen slacht (varken of Limousine) en dat smaakt meer dan goed kan ik je zeggen. Hebben ze in Canada ook een lekker glaasje wijn of is het daar vooral bier?
  2. Annemiek:
    30 augustus 2017
    Waren jullie nou echt de enige belangstellenden vij de veiling? Kan me niet voorstellen.
    Lekker lappie daar op de aanrecht! Hoort wel een lekker drankje bij!!!!!
    Mooi werk dat graan oogsten. Zal wel wat kosten, die machine!
  3. Fons en Marga:
    30 augustus 2017
    Ach wat zielig voor jullie dat je hier de enige bent. Eenzaam en niet alleen, toch? Nou zo eenzaam zijn jullie dus niet, met al de agrarische ervaringen. Dit wordt dus een heel boeiende studiereis. Nou mijn studiereis in Boerakker zit er inmiddels op. De hele veestapel heb ik kunnen overdragen aan Marijke en Koen. En nu we weer in ons nederige stulpje in Aalsmeer zitten, zijkt het met bakken uit de lucht. Hopelijk blijft het bij jullie knap weer en kan je dus verder genieten van jullie avontuur. Wat wordt de volgende excursie? een of whiskey of een wijntje? Laat het jullie smaken. Fijne groet van je nichtje en je aangetrouwde neefje. (de imitatieboer)
  4. Ton:
    30 augustus 2017
    Nee, hoor, we waren niet de enige in het publiek. Er waren niet teveel toeschouwers, dus dat plaatje kon zo door Rense gemaakt worden.
    De combiner heeft 390 pk. Ze oogsten deze week ca. 2800 ha en verwachten ca. 80 bushels per acre te oogsten. Dat is ongeveer 5,5 ton per ha. Dit graan is van hoge kwaliteit en zowel voor levensmiddelen als voor veevoeder geschikt. In de loop van het seizoen oogsten ze nog soya en lijnzaad ( dat overigens eerst apart gemaaid wordt om te drogen op het land). De machines draaien ongeveer 200 uur per seizoen.
    Grappig is te weten, dat in de USA bedrijven bestaan, die vanuit zuidelijk gelegen gebieden al oogstend naar noordelijke gebieden trekken met 10 tot 15 van die machines en op contract het oogstwerk doen. Deze boer is helemaal niet zo heel groot, maar slechts middelgroot.