Het oerbos van Bialowieza

28 mei 2017 - Białowieża Forest, Polen

Vanmorgen om 5.15 uur ontbijten en rond 6.00 opgehaald door Watzec de gids die ook vorig jaar zo insprirerend wist te vertellen. Ook nu viel het de deelnemers op dat hij zo goed en enthousiast vertelde en goed in ging op opmerkingen van de deelnemers. Kortom een succes. Hij vertelde over de Letterzetters (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Letterzetter_(insect) ), We hebben naast allerlei mooie bloeiende planten ook een withalsvliegenvanger gehoord en gezien ( https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Withalsvliegenvanger ). Uiteraard veel meer, maar deze bleef me bij als bijzonderheid. Veel verhalen over holle bomen en hoe dat ontstaat gehoord, wat er dan mee gebeurt en wat voor voedselbron dat uiteindelijk voor de vogels en schimmels en planten kan zijn.

Na het oerbos is het park bezocht, wat gelantefanterd en omgekleed. Daarna richting het openlucht museum gegaan. Veel oude huisjes, graanmolens en schuren, maar natuurlijk ook een orthodox kapelletje gezien. Leuk en interessant.

Later de middag de fietsen gehuurd en weggebracht naar de houtvester, waar we morgen tegen de schemering (03.30 uur) aan moeten treden, willen we wisenten zien. Vroeg avondeten en zeker op tijd naar bed!

Moet dan toch gek gaan als we niet op tijd afreizen naar Wolka Karwowska.

1. Hans:
    28 mei 2017
    Wat heerlijk dat jullie er zijn, reisgedoe achter de rug, een hele zorg minder. Zo'n groep mensen om te begeleiden, je weet maar nooit. Koppen tellen. Maak je af en toe ook een fotootje?