Terug naar Toronto

10 september 2017 - Toronto, Canada

gisteren teruggereden naar Toronto. De bnb was gelegen aan een zeer drukke doorgangsroute en de slaapkamer was zo krap dat we maar aan één zijde het bed konden verlaten.

Onderweg nog gestopt bij French River en daar het museum over bezocht. Toenmalig, vanaf de 17-e eeuw een sterke handelsplaats om goederen te ruilen met de ibdianen. Denk maar aan allerlei bond. Maar ook om de westerlingen te leren in de wildernis te overleven en er goed mee om te gaan. Dat laatste is kennelijk niet zo best beklijfd.

Daarna, afgezien van een tankstop met mooie stoel, nog geluncht in Gravenhurst (net voorbij Bala), een aaleraardigst plaatsje, bij weer een ander meer.

Toen het appartement opgezocht en na veel moeite een gratis parkeerplek in de garage geregeld. Liep wat moeilijk, want de vrouw des huizes was zelf niet thuis. Sleutel gelukkig wel kunnen vinden. Wat gegeten entoch nog een leuke wandeling door de haven en langs het erbij behorende vliegveld gemaakt. Na gedegen onderzoek bij het baseball stadion van de Toronto Blue Jays en de CN Tower gekozen voor de wedstrijd van de Blue Jays op zondag.

Vandaag rustig opgestaan en eerst een wandeling door het wat oudere gedeelte gemaakt. We kwamen daarbij nog langs de Toronto International Filmfestival gekomen, waar het kennelijk een komen en gaan was van allerleu filmsterren, die ik toch niet ken of me interesseren. Maar goed een hoop lawaai met politiebegeleiding. Lekker in de zon op een terrasje gezeten en kofiie/thee geleuterd en langzaamaan richting hotdog en Rodgers Centre, het thuisstadion van de BJ gelopen. Wat een gezellige sfeer is dat daar. Hele families van groot tot klein, meesten in een clubshirt kwamen de tribune op. Van de buren aan beide zijden een stoomcursus regels en principes gehad en het spel mogen bewonderen, waarbij de BJ de Amerikaanse club Detroit Tigers geweldig klop gaven. Zo'n stadion is een heel gebeuren op zichzelf. Achter elke verdieping was een ring waar je van alles kon kopen, versnaperingen van allerlei soort tot clubmerchandise. Geen echte pauze, maar gewoon tussendoor even wat halen.enorm leuk was de sfeer in het stadion, geen onvertogen woorden, maar wel gezellig brullen. Kortom een heel leuke ervaring.

Daarna nog langs de haven gelopen op zoek naar een dragonrace geOcht, maar niet gevonden.

Het eind van de dag zijn we nog naar China Town gegaan, wat rondgewandeld en hebben daar heerlijk gegeten. Begin van de avond weer naar huis gegaan.

Rond een uur of 20.00 u zijn we nog op het dak gaan kijken. Een mooi zicht op het meer, vliegveld en de stad. Nu sudderen en morgen richting Niagara en de terugreis aanvaarden.

1. Richard Toussaint:
    11 september 2017
    Ha Ton, mooie foto's van Toronto. Ik vond het zo grappig dat de traditionele bouw direct grenst aan die moderne skyliners waar je ook een onzichtbare grens lijkt over te gaan in sfeer. De b&b cultuur is als ik je goed begrijp ook een beetje het ondergeschoven kindje in Canada. Is dat vanwege dat het gros van de mensen met een grote camper rond rijdt? Zou mij niets verbazen. En die cultuur, tja in de USA is daar toch ook niets meer over van de oorspronkelijke bewoners afgezien van sommige streken. Het stadsleven is natuurlijk ook abstract over de hele wereld hetzelfde gedrag van dat je elkaar nauwelijks of niet kent denk ik. Afijn, wanneer zijn jullie weer in de NL?