Rondje vanuit Rauland Hegfjellshotell

25 februari 2019 - Rauland, Noorwegen

Vanmorgen relaxed en uitgebreid ontbeten. Daarna op weg naar bovengenoemd hotel voor een rondwandeling langs de Liål, een grotendeels ingesneeuwd riviertje. Daar werd de eerste sneeuwbrug genomen. Er zullen er meer volgen. Het wandelen ging eigenlijk in eerste instantie makkelijker dan gisteren dankzij de bevroren toplaag, dus we schoten flink op. Ongeveer halverwege besloten we dwars door de bossen te steken naar Saurål, een ander riviertje, waar we langs zouden lopen. Prachtige vergezichten met mooie sneeuwtoppen en met een soms heel bijzonder lichtspel er omheen dankzij de half bewolkte hemel. De stroompjes waren soms half bevroren, soms kroop het water onder de sneeuw door, allemaal prachtig, maar ook wel verradelijk omdat je het water soms niet zag en je zomaar door de sneeuw erin kon zakken. Een prachtige route dus, waar we ook verse sporen van bevers en elanden tegenkwamen, maar ze helaas niet hebben gezien, omdat de sneeuwschoenen nogal luidruchtig zijn. Een pittige tocht, maar de moeite waard.

o, ja. Hoewel de temperatuur rondom het vriespunt lag, kon ik in mijn trainingsjasje lopen, want van klimmen en dalen werd ik bloedheet. Gewoon in een soort zomertenue dus; grappig toch?

1. Richard Toussaint:
    25 februari 2019
    Ha die Ton, dat klinkt wel erg avontuurlijk als je besluit dwars door de bossen te steken. Navigeer je dan met een kompas of hoe zorg je er dan voor dat je niet gaat verdwalen? Wat nog ontbreekt aan het idyllische plaatje is dat jullie met pijl en boog je maaltijd bij elkaar dienen te scharrelen na urenlang in de sneeuw te hebben gewacht...Vervolgens natuurlijk hout sprokkelen en zo'n eland villen en van die Asterix en Obelix bouten boven het vuur roosteren. Het enige wat dan nog mist is Kakafonix die ergens vastgebonden aan een boom hangt zodat hij geen geweldig lied ten gehore kan brengen...Hier is ongewoon mooi weer en ik was aan het werk in Nieuwegein en ben na een kwartiertje in de middagpauze toch maar weer naar binnen gegaan want met een verbrand blote kop is lesgeven geen pretje. Wel grappig trouwens ik had een groep met het onderwerp Baas in eigen loopbaan. En een van de deelnemers opperde (duidelijk met het doel: dat is toch niet mogelijk) dat hij het liefst backpackende door het leven zou willen gaan. Ik heb jou/jullie toen als voorbeeld misbruikt voor het goede doel dat alles tot de mogelijkheden behoort mits je de consequenties ook wil accepteren...
    Afijn, zo maar een dagje lesgeven. Ik voel trouwens nu dat ik toch wat verbrand ben op mijn voorhoofd :-). Ik zit nu achter mijn splinternieuwe scherm en Mac mini en ik ben eindelijk af van dat gedoe met een PC en alle vastlopers en andere narigheid. In een woord fantastisch...
  2. Mieke:
    25 februari 2019
    Wat even avonturen pap! Hopelijk komen jullie nog een beer tegen, dat is pas spannend! Al heb je die in Canada natuurlijk al gezien.
    Richard, dank voor je bezorgdheid, maar ik maak t goed. Heb Renee hier om samen mee te chillen en wandelen dus we vermaken ons prima op omaatjes snelheid. Volgende keer gaat ze weer mee naar Noorwegen; hebben jullie je Kakafonix erbij!
    Veel plezier daar en zorg dat je voeten er niet afvriezen!