Suwalki en de wandeltocht door het landschapspark

2 mei 2017 - Suwalki, Polen

Vandaag een bijzondere tocht. Marijjke bleef op de boerderij. Eerst wat olie bijvullen in de auto en dan via Augustow naar Suwalki. Even tanken in Augustow en dan verder. Nu treedt ik iets meer in detail dan jullie gewend zijn. Beloof niet te (glim-)lachen asjeblieft. Tjee, na een km stottert de auto een beetje. Stom, stom, ipv diesel benzine getankt. Gelijk aan de kant gaan staan. Rikus wist gelukkig een lokale garagehouder, die ons wel wilde helpen. Ok, goed, dat kan. Maar gesleept worden door een Lada maakte het, bovenop de 'grapjes' van mijn medepasagiers, diep kwetsend. Polen zijn gelukkig echt aanpakkers. Onmiddelijk nadat de auto in de garage stond werd pogingen gedaan de achterbank eruit te slopen. Daaronder zou zich de tank bevinden. Ik voelde me diep ongelukkig worden. Renée begreep dit kennelijk en gaf een goede raad. De dealer in Nl bellen. Inderdaad heeft Nissan een goed gevoel voor haar doelgroep. Er zit een pomp in de tank, die in werking gaat, als de auto op panieklampen staat. Niks te slopen nodig. Wel geduld daarentegen. Ook bleek een te vervangen brandstoffilter niet verkrijgbaar, dus gekozen deze goed door te pompen met diesel nadat de tank leeg was. Paar keer doorgespoeld en starten maar. Fantastische auto, hoor: 'hij' sloeg gelijk aan. Ondertussen had Rikus zijn afspraak met de bank verplaatst naar de parkeerplaats. Ook die flexibiliteit hebben de Polen. Toen nog even de markt in Augustow bezocht, naar de fietsen- , elektronicawinkel, loodgieter en daarna op weg naar Suwalki landschapspark. Heel mooi gebied met afwisselende landschappen. En toch nog lekker kunnen wandelen en een en ander aan info over de Jatzvingen opgenomen. Jatzvingiers is een uitgestorven stam uit de Baltische staten, die daar tussen de 9-de en 13-de eeuw woonden en rooftochten tot in Duitsland uitvoerden. Hier en daar wat vogels en reetjes gespot, maar het meest interessant was dat zich veel bevers in dit gebied bevinden. Overal sporen van vraat, beverdammen en -burchten gezien.

Omdat ons schema wat was verlegd, zeg maar, kwamen we wat aan de late kant weer terug in Wolka. Toch nog voor 21.00 uur aan tafel.

1. Tine:
    3 mei 2017
    Manmanman! Van avonturen gesproken. Jullie kunnen er wat van.
    Dat gedoe met foute brandstof hebben wij ook eens meegemaakt op Sicilië. Naderhand best om te lachen maar op dat eigenste ogenblik toch heel haed gevloekt! Hhh
    Ik kijk al uit naar je verhaal elke ochtend. Super klinkt het allemaal! Groetjes uit Herentals waar het nu eindelijk regent, nodig voor de tuin, maar niet enkel wolkenvocht valt er. Helaas zij er ook heeeeeeel veel slakken bij!
    Tee
  2. Mieke:
    3 mei 2017
    Ach, kan iedereen overkomen! Was het je eigen auto? Dan zou het wel een beetje stom zijn XD Gelukkig is alles goedgekomen. Hebben jullie al genoten van 'wilde honden'?
  3. Annemiek:
    3 mei 2017
    Leuk zeg, al die beesten. En mooi landschap. Lag het nou aan het opschrift in het pools? Dat het tanken misging? Of was het een verkeerde bril? Hoe dan ook, weer opgelost. En wat kater aan tafel geeft juist een goed vakantiegevoel!
  4. Willem:
    Dzień dobry Oostgoten,

Ha lekker…reisverhalen en foto’s.

Terwijl jullie een vers paleis hier hebben afreizen naar lege bossen, houten hutjes, knikkend nagelkruid en onuitspreekbare plaatsnamen….mooie onderneming. Polen en Wit-Rusland. Gedragen jullie je een beetje in Belarus. Ze hebben daar nog de doodstraf (ondanks al die rustgevende bossen). Verder echte benzine en pizza’s. Hoe ver moet een mens reizen om dat ook nog kwijt te raken. Mongolië misschien?
    Happy travels
  5. Fons en Marga:
    4 mei 2017
    Ja Ton, wat de brandstof had ik wel beter van je verwacht. De prijs was toch het bewijs niet? Wat zullen jullie gebaald hebben, maar jij en Renee met jullie laconieke houding en flegmatieke instelling, zal de stemming er niet echt onder hebben geleden. Volgens mij is het gebied een mooi terrein voor natuur-fotografie. Ik ben benieuwd naar jullie fotoreportage. Geniet er nog maar even van doen wij het met jullie verhalen en foto's. Fons & Marga
  6. Hans:
    4 mei 2017
    Begrijp ik wel, Ton. Omdat de Poolse munt niet helemaal vertrouwd is, valt niet meteen op dat de rekening hoger uitpakt dan je gewend bent met diesel. Had ik een keer bij de Makro toen ik benzine tankte in plaats van diesel. Ik dacht nog: nou, dat valt ook tegen wat het scheelt bij de Makro.