Wisenten zoeken en Langs de Wit-Russische grens naar Wolka

30 mei 2017 - Białowieża Forest, Polen

Tjee dat was vroeg op, namelijk 3.00 uur. Om half vier al bij Darek, de houtvester en meteen op de fiets op zoek naar wisenten. In het begin door de velden 3 edelherten gezien. Die staarden ons aan alsof we gek waren, waar ze natuurlijk niet helemaal ongelijk in hadden. Mensen horen immers niet zo vroeg langs weiden en wegen te fietsen. Maar goed, we kwamen voor de wisenten, dus hebben we hun afkeurende blikken genegeerd en zijn verder gefietst. We hadden goede fietsen uitgekozen bij de verhuur, dus we maakten nauwelijks geluid. Ook bij het afstappen werden de natuurlijke geluiden niet door het klikken van de standaarden overstemd. Bij het door de bossen sluipen, liepen we keurig achter elkaar en er kraakten nauwelijks oude takjes. Voorwaar een idelae groep om wisenten te spotten. We hebben op die manier zo'n 3,5 uur door het bos gefietst/geslopen en wat dies meer zij, zonder maar één glimp van deze dieren, die toch nauwelijks over het hoofd te zien zijn, te vernemen. Of.... toch: 2 wisenten daar op het pad! Toch niet alle moeite voor niets geweest. Iedereen stilstaan met de verrekijker aan het hoofd en dan langzaam naderbij sluipen. Ze bleven stokstijf staan, de wisenten dan. Vreemd? We werden wat overmoediger en ze liepen nog niet weg. Dit moeten bijzondere exemplaren zijn! Langzaam naderden we. Langzaam werd duidelijk dat Darek misschien wel, en wij dus ook, in de mailng waren genomen door zijn collega's. Een dikke stam met dwars daarop een berkentak en een liggende stam als lijf, lijkt verdomd goed op een wisent. Nou op afstand n in de vroege morgen  dan. Geirriteerd smeet Darek de tak op de grond. Dat was tevens as close as we could get to een wisent. Het was een mooie tocht, dwars door het woud gefietst en genoten van de ochtendschemering, maar helaas geen wisent.

Iedereen had honger, dus werd er snel naar Gawra gefietst voor een ontbijt. Fietsen inleveren en na het ontbijt op weg naar Wolka. Eerste stop was een wandeling door het bos naar een uitkijktoren. Lekkere wandeling niet te kort en niet te lang en mooi uitzicht. Verder maar weer langs een orthodox kerkje, de grens langs een riviertje bekeken en verder gereden. Bij Bobrowniki hoog boven een grensovergang geregden, waar ik tot nu toe al 2 keer lange rijen vrachtwagens heb zien staan, vandaag echter geen. Dat deed mijn betrouwbaarheid als gids geen goed, vermoed ik. Verder ol naar de houten Tataarse moskee. Het praatje was niet voor iedereen duidelijk, want de man, hoe vriendelijk ook, sprak heel snel en onverstaanbaar Engels, waarschijnlijk om zijn gebrek aan die taalmte verbloemen. Daarna heerlijk Tataars geluncht. Via Krinki, het voormalig Joodse dorpje dat geheel werd uitgemoord tijdens het Hitlerregime, doorgereden naar Wolka, waar we op uitstekende wijze werden verwelkomd door Anja. Mooie en schone kamers, heerlijk etensgeuren, kortom mochten er nog twijfelaars aan deze reis zijn, dan waren ze nu helemaal om. Top gedaan Anja!

1. Marijke:
    Stomme wisenten!
  2. Mieke:
    30 mei 2017
    Bestaan ze wel echt die wisenten?
    Je kan misschien beter op zoek gaan naar de grote verschrikkelijke sneeuwman!
  3. Annemiek:
    30 mei 2017
    Nou ja, alle moeite voor niks. Balen zeg!
    Jullie zijn wel diehards hoor!
    Die Anja is wel een rots in de branding.... vorige keer ook al! Kan niet gemist worden tijdens zo'n basic reisje!
    Zet 'm op en nog veel plezier!
  4. Hans:
    30 mei 2017
    Wat bijzonder dat jullie wisenten in een paar stammen en wat takken zagen. Dat gebeurt ook bij jagers. Liggen ze uren op de loer zonder iets te zien en die hersenen maar vragen, is dat een mogelijke prooi, nee, en dat dan, ook niet, zeker weten? Uiteindelijk denken ze een prooi te zien in een andere jager. Die dan een schot hagel in zijn kont krijgt. Wel foto's nemen, Ton. Zit ik hier helemaal op te wachten. Geen foto, is dat een foto dan, nee ook niet, zeker weten?
  5. Tine:
    30 mei 2017
    Man, Ton, dat is toch echt wel balen hoor! Om 3u uit je warme nest voor zo'n Europese bizon die zich niet laat spotten! Voor hetzelfde geld hadden jullie een beer of een wolf ontmoet, of kan dat daar niet? Maar plezier hebben jullie duidelijk wel. Forever young he, jullie!
  6. Fons en Marga:
    30 mei 2017
    Ton, Had je niet beter naar Artis of de Beeksebergen kunnen gaan. Niet vroeg je kooitje uit. Kan met de auto, naar de parkeerplaats, maak lawaai en loop naar de kooien en hokken en hup daar staan ze allemaal in trots en glorie. Dat is echt balen als je eerst zo'n takke end op weg bent en dan niets ziet.Marga en ik spreken helaas uit ervaring. Waren op beren jacht en ook niets gezien, dan 2 stuks die lam en tam in een hok ons aankeken, van kijk die sukkels nou eens. Maar Ton en je groep, hou vol want nadien hebben we volop van de flora en fauna genoten en dat zal jullie ook ervaren. Heb je nog navraag gedaan voor onze fotoclub "een fotoreis natuurfotografie? Zodra we weer in NL zijn, zal de 1e week juli zijn, nemen we contact op en stemmen af.NIOg heel veel plezier en spreek jullie. Groet van je nichtje en je aangetrouwde neef.