Kanotocht over meer van Drentswo en riviertje Jegrznia

3 mei 2017 - Wólka Karwowska, Polen

Dit kan wel eens voorlopig het laatste bericht uit Polen zijn, omdat morgenvroeg alweer vertrekken om in 2 dagen terug te rijden.

Vandaag gestart met een wandeling van zo'n kleine 9 km naar de afmeerplaats aan het meer van Drentswo. Mooie tocht door een zeer vochtig bos en laagland, waarna we de Jegrznia kruisten en verder liepen door een naaldbos naar het meer. Tijdens het lopen een hop gehoord met zijn karakteristieke hoep-hoep-hoep. Maar zien, ho maar, helaas. Is een heel mooie vogel (zie https://m.youtube.com/watch?v=g-z6rxeyojw). Ook veel veldviooltjes gezien.

Afijn, bij het meer in de kano's gestapt. Op het meer de zwarte stern aan de visvangst gezien. Een klein vogeltje dat acrobatisch uit de lucht duikt om een klein visje te verschalken. Na een paar km de afslag naar de Jegrznia gevonden. Dat is een klein riviertje met aan beide kanten een rietkraag waar speciale vogeltjes zich toe aangetrokken voelen. Tijdens het varen door het riet o.a. De rietzanger, watersnip (alias hemelgeit, ook in NL bekend) en grote karakiet gezien.  Ook 2 kraanvogels op het land gezien en ook zeker gehoord. Ze maken een hard krassend geluid. Paar keer zwanen zien opstijgen uit het water. Is ook altijd mooi om te zien. Gelukkig stroomafwaarts gevaren, dus we hoefden vaak niet te peddelen en gleden dan vrijwel vanzelf en onhoorbaar door het water. Na ca. 11 km aan land gegaan, waar Rikus ons (en de kano's ) heeft opgehaald. Nog wat dingetjes regelen en uiteindelijk rond 20.00 u eten.

Beetje rommelig op het eind, maar goed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans:
    3 mei 2017
    Ha Ton, leuk te lezen zoals je schrijft. Zou schrijven toch in de familie zitten? Als ik aan de dagboeken van ma denk, hadden we een mooie start. Grappig genoeg ben ik de laatste jaren ook steeds meer naar de natuur gaan kijken. Vanuit mijn bed, een merel die en bad neemt in het tuintje. Het uitkomen van de fruitboompjes, de roos die knoppen krijgt.
    Nog het meest boeit me de gedragsbiologie, hoe we van het gedrag van dieren kunnen leren dat we veel minder ver van ze staan dan we altijd dachten. Kreeg een stukje komijnekaas mee van Annemiek, hee lekker. En een entrecote, ook smullen.
  2. Annemiek:
    3 mei 2017
    Oh, al bijna weer terug naar Boerkker. Wat leuk die (hemel)geit,
    zal Renee wel blij mee zijn! Geniet nog maar even en veilige terugreis.
  3. Mieke:
    4 mei 2017
    Een vliegende geit! Dat maak je niet elke dag mee.
  4. Fons en Marga:
    4 mei 2017
    Nou gaat het toch echt gebeuren. Een Aarsman die ze ziet vliegen. Moeten we nu echt gaan oppassen. Slaat toch niet over op andere familieleden, want dan ga ik me ernstig zorgen maken. Jullie hebben een geweldige ervaring weer op kunnen doen en dan denk maar weer, Wordt vervolgd. Zouden we dan toch nog eens de herenboer moeten uithangen? Als het nodig wordt mag je een beroep op ons doen of we gaan met jullie mee. De ervaringen spreken Marga en mij wel aan. Kom veilig terug en we spreken elkaar weer persoonlijk. Marga en Fons