Polen, maar nu serieus!

27 mei 2017 - Białowieża Forest, Polen

.Goede vrijdag,

Gisterenavond zijn Hans en Marjan gekomen. Zij passen op het nieuwe huis en de levende have. Althans wat er nog van resteert. Een koe, een paard, 10 kippen, hond en kat. Woensdag laat waren de installatiespullen voor internet, tv en vaste telefoon aangekomen. Donderdag toch maar de hulp van Marcel gevraagd om te installeren. Donderdagmiddag, net toen Hans en Marjan waren gearriveerd, werkte alles naar behoren. Nou ja, dat laatste hoor ik wle als ik weer terug ben.

Vrijdagmorgen met de trein naar Deventer. Iedereen was keurig op tijd en vanuit Deventer richting Berlijn. In Hengelo kwam Cora er nog bij. Die kon mooi aanschuiven, want er was genoeg plek. Vlak na de grens (Bad Bentheim) het eerste oponthoud. Zou  minimaal een uur duren, waardoor onze aansluiting in Warschau naalr de nachttrein in Stettin (Szczecin) in gevaar zou komen. Op één of andere manier vind ik file gevoelsmatig minder ingrijpend dan de afhankelijkheid van het openbaar vervoer. Pas op het laatste half uur werd duidelijk dat we de aansluiting net konden halen. Achteraf dus allemaal goed gegaan, maar prettig was anders. Ik sluit niet uit dat het aan mij ligt. De anderen leken er geen last van te hebben en bleven in wonderbaarlijk gezellige stemming. Of deden net als ik? Kortom we waren op tijd in Stettin en hadden nog tijd voor een biertje/sapje. De nachttrein, van Poolse origine, was fantastisch. Zoals een kloek voor zijn kinderen zorgt, zo verzorgde de conducteur de couchettes en haar tijdelijke bewoners. Voor iederen een flesje water, een pakketje met handdoek en zeep, 's morgens tijdig gewekt met een kopje koffie en een muffin. Top, die Poolse spoorwegen.

Op het station was het even zoeken naar de plek voor de kaartjes en daarna voor de bus naar het vliegveld, waar we de huurauto konden afhalem. De bus?! Stom, nee de trein. Zoiets duurt altijd even voordat het besef tot op passende wijze is gestegen in het bewustzijn. Maar het wonderbaarlijk reisgezelschap gaf geen krimp. Even doemde de gedachte op dat ze medelijden met de reisleiding zouden krijgen. Ik heb me daar bewust van afgesloten, dus heb er niets van vernomen.

De huurauto was een keurige bus met voldoende ruimte voor bagage en mens. Even wat klieren met het navigatiesysteem op de iphone, zelfs wat omrijden en weg waren we. Op weg naar hotel Gawra in Bialowieza.

Onderweg zouden we nog even een tussenstop maken bij Treblinka, maar dat konden we niet vinden. Raad vragen bij lokalen bleek niet te werken, waarmee de gedachte zich opdrong dat hierbij wellicht een vorm van sabbotage een rol speelde. Ook de aanwijsborden klopten niet of waren verdwenen. Door maar weer.

In Hajnòwka werden we hier overigens ruimschoots voor gecompenseerd door de korte rondleiding in de Pools Othodoxse kerk van bijzondere architectuur en inrichtng.

Rond een uur of 14.00 uur op de plek van bestemming. Later die middag hebben een aantal nog een stuk van het vlonderpad gedaan. Op tijd eten en morgen redelijk vroeg (5.15 u ontbijten) weer op om een mooie wandeling door het oerbos te doen.

1. Annemiek:
    27 mei 2017
    Nou, Ton, wat openbaar vervoer betreft..... misschien is het wat mij betreft een familiekwaal, maar buiten de stad heb ik het er ook niet zo op! Een beetje zoeken op vakantie hoort erbij, als de ztemming maar goed is. En dat ziet er gantastisch uit, getuige jouw verslag. We zien uit naar het volgende.
    Ruud en Annemiek.
  2. Richard Toussaint:
    27 mei 2017
    Ha die Ton, tja zo'n reis begint natuurlijk met de eerste stap en als die wat onzekerheid oproept weet je dat je nu echt op reis bent en dat sommige zaken niet vanzelfsprekend zijn; zeker gezien vanuit je georganiseerde en gestructureerde leven in NL. Begrijp ik het goed dat jullie nu ook echt verhuist zijn en dat jij dacht dit is het beste moment om op reis te gaan ;-). Ben je wel op tijd terug om samen mijn 65ste verjaardag te vieren op 24 juni?! Ik ben benieuwd naar je verdere impressies, tot dan dan...
  3. Marijke:
    Hai Ton,

Ik herken dat wel, dat niemand zich druk maakt, als iets misschien niet goed gaat.. Als lid van een reisgezelschap verwacht je altijd dat de gids/ leider het allemaal wel op zal lossen. Mis je de aansluiting met de trein, dan zal de reisleider wel zorgen dat het goed komt. Maakt de rest zich ook niet druk? Dan hoef ik het ook niet te doen en zal het wel goed komen. Jij als reisleider voelt zich verantwoordelijk en weet helemaal niet hoe je het op zal gaan lossen, maar dat weet de groep niet.
    Treblinka is inderdaad niet meer terug te vinden. Er staat hoogstens nog een plaatsnaambordje volgens mij.
  4. Mieke:
    28 mei 2017
    Zo jongens,weer op weg! Het is natuurlijk wel even andere koek of je zelf de reiziger bent, of de reisleider. Er moet gewerkt worden! Maar dat is juist leuk, want hoe cool is het als je straks alle blije gezichten ziet als jullie langs een onverwacht nest van het noordelijke blauwe krijstertje lopen!
    Heel veel plezier!