Augustow en Suwalki parkwandeling

18 september 2016

Helaas moet ik daar kort over zijn. Deze dag heb ik op bed doorgebracht nadat ik in aanvaring ben gekomen met een vervelend virus dat bij heftige maag- en darmerupties veroorzaakte. Vrijdagavond nog gevast om in ieder geval zaterdag weer volop te kunnen gaan. Want gaan werd het! Om 8.15 uur vertrokken en met de bus naar Warschau gegaan. Eerst een rondwandeling in de oude stad, maar op tijd weer terug voor de nachttrein naar Duisburg. Zondagmorgen kwam ik naar diverse overstappen en een slechte nachtrust in Groningen aan, waar ik werd opgehaald door mijn mopje. Een bijzondere ervaring, die om meer vraagt.

Ik wil graag nog even terug naar een van de eerste dagen in het oerbos. Wellicht heb ik daar weinig aandacht aan geschonken, maar een deel van de naaldbomen (vooral diverse sparren, lariks etc.) hebben ernstig te lijden onder de aanvallen van de Letterzetter, een kevertje, die gaten in de bast boort en tussen de bast en de stam geniet van allerlei sapstromen van de boom, waardoor deze langzaam sterft. Onder normale omstandigheden kan een boom dergelijke aanvallen redelijk afweren. Zodra een (mannelijke) Letterzetter een gaatje boort stuurt de boom harssap naar die plek, waardoor de bever vastplakt en sterft. Wel is de kever dan nog wel in staat een geur af te scheiden, die vooral vrouwelijke Letterzetters lokt. Als de boom weinig weerstand heeft, bv onder heel droge omstandigheden of bij stormschade etc., kan de boom uiteindelijk de aanval van meerdere Letterzetters niet aan en dan begint het proces van eitjes leggen en vermenigvuldigen, waardoor de boom uiteindelijk na een paar jaar sterft. Ik heb dat toen ook al met Ruud, en een paar jaar later met Frits, in Canada gezien, waar hele bossen te lijden hadden hiervan. Overigens het patroon van de gangetjes, die Letterzetters boren, doet denken aan de vorm van letters, vandaar die naam.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans Aarsman:
    18 september 2016
    Aha, weer thuis.
    Dat jij zulke afstanden loopt, wist niet dat er een wandelaar in je zat.
    Moet jij als enige zijn die het gen van de Aarsmannenwaggel niet heeft gekregen.
  2. Mieke:
    19 september 2016
    Zo, weer thuis, dat zal wel even flink bijkomen zijn met al die lichaamsbeweging!
    Kun je nu weer een beetje chillen.
  3. Fons en Marga:
    23 september 2016
    Zo je hebt het virus overleeft en de trip. En, is het je bevallen, een tweede exercitie of is dit eenmalig? Wel een boeiende ervaring. We horen wel meer als we in Boerakker zijn, want we komen daar ook nog ven de boel onveilig maken. Tot het aankomende weekend, als het schikt. Voor nu rust uit en geniet van je herinneringen.