Fietsrondje Pruisen

15 september 2016

vandaag op de fiets gegaan. Toertje van ca 55 km min of meer rondom het meer Jezioro Dręstwo, voor de helft op zandwegen en de andere helft op asfalt. Hoewel het buitengebied steeds meer geasfalteerde wegen krijgt, is het nog lang niet klaar. Bovendien zijn deze asfaltwegen relatief druk omdat iedereen er gebruik van wil maken en Polen hebben weinig ervaring met fietsers. Dus onverharde wegen zijn soms slimmer om te nemen.

Het oude Pruisen kenmerkt zich door de andere bouwstijl ( rode dakpannen van gebouwen van voor de oorlog) en de grootschalige landbouw. Dat laatste vanwege de Russische overheersing van 1944-1989 (of zo je wilt: communistisch regime), waar grote staatsboerderijen van overheidswege gepromoot werden. Overigens mocht men in Polen nog wel kleinschalig boeren (particulier bezit dus). In die zin is Polen een uitzondering als voormalig Oostblok land. Nadat eind jaren tachtig de communistische overheersing wegviel, zijn deze failliet gegaan. Inmiddels zijn vele in particuliere handen en operationeel. Ik vermeld dit, omdat deze vorm van landbouw direct zichtbaar wordt in het landschap. Grote velden en teelten. Overigens een prachtig zachtglooiend landschap met de nodige bossages en vennetje en hier en daar nog sporen van het communistisch regime, zoals grote betonnen vakantiegebouwen aan het meer voor de arbeiders en flats in het open land voor de arbeiders. Inmiddels grotendeels in vervallen staat, helaas.

Nadat we thuis gegeten hadden nog even bij een lokale bakker langs gegaan, die in met hout gestookte ovens lokaal meel tot zuurdesem broden bakt. Nu lekker uitsudderen op de kamer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mieke:
    16 september 2016
    Heb je met zuurdesem broden gespeeld? Ik weet niet precies hoe ik dat voor me moet zien...
    Heb je ook veel van die oude USSR bushokjes daar? Die zijn echt heel cool!
  2. Fons en Marga:
    16 september 2016
    Soms ontluisterend hoe de Russische invloed hier heeft huisgehouden. Veel van wat jij verteld, herkennen we, omdat we dat ook met eigen ogen hebben gezien. Het Poolse volk was niet te benijden. Ik zeg altijd maar weer, waar we vandaan komen, Ik ben blij dat mijn wiegje in NL heeft gestaan. Zo slecht hebben wij het nog niet gehad zoals je ziet elders in de wereld.
  3. Annemiek:
    16 september 2016
    Tonio. Je maakt bijzondere dingen mee. Erg interessant en mooie geschiedkundige informatie. Als dan het landschap ook nog aantrekkelijk is, dan is dit een prachtige uitdaging.
    Marja, vandaag hier op besoek, kon zich ook al geweldige dingen herinneren aan een ries naar Polen.
  4. Petra:
    16 september 2016
    Ziet er allemaal erg leuk en interessant uit! Hoorde van Renee dat je beetje ziekjes bent? Heel veel sterkte en nog veel plezier uiteraard!