Holy Island

19 juni 2017 - Kilham, Verenigd Koninkrijk

Het is vrijdag en vandaag is het zover. Leuke wandeltocht door de heuvels richting Holy Island. Eerst even de kaart bekeken, de dag goed gepland en naar het startpunt gereden. Lekker gewandeld en o.a. De grot waar St. Hubertus een tijdje als kluizenaar gewoond heeft, bekeken.  Verderop kwam Rikus ons al tegemoet lopen. Daarna gepauzeerd onder toezicht van een aantal koeien. Daarna een klein stukje doorlopen en we waren al bijna bij de kust om al wadlopend naar Holy Island over te steken. Rikus had het goede jaar van de getijdetabel uitgekozen, dus de club op weg naar het eiland, waar ik ze heb opgewacht (Rikus ging mee lopen en ik weer met de auto). Daarna snel naar Seahouses, waar we wilden oversteken naar de Farne Islands voor een vogeltocht. Schitternede tocht met veel vogels gehad. In een klein bootje voern we langs een aantal eilandjes en daarna bezochten we een eiland met allerlei vogels. Naast enrome zeehonden, ook zeekoeten (witzwarte vogel met puntige snavel), alken (als de zeekoet, maar met kromme snavel en wat meet gedrongen), in de verte JanvanGenten en de bekende papegaaiduikers gezien. Naast de 'gewone' zeevogels als allerlei soorten meeuwen uiteraard. Een speciale plaats in het geheugen is er voor de Noordse Stern. Deze beschermde de nesten zo fel dat ze je op het eilandje dat we bezochten, je gewoon aanviel en je prikte met de mooie rode puntige snavel en  je tijdens het overvliegen bombardeerde met poep. Ook eidereenden gezien, de beschermvogel van St. Cuthbert. Na de terugtocht zijn we gaan happen in een pub en daarna naar huis. Morgen een korte wandeling en op weg naar de boot voor de terugtocht.

Een heel leuke reis met een gezellige groep en veel afwisseling.

1. Richard Toussaint:
    19 juni 2017
    Ha Ton, wat een mooie tocht lijkt mij dat en zeker gezien het vogel spotten. Wat zijn die Jan van Genten een bakbeesten he? En ook niet helemaal ongevaarlijk want als ik het goed begrijp dat jullie werden aangevallen door de Noordse stern met zijn forse snavelbek. Louise en ik liepen ooit ergens in Zuid Frankrijk langs een plek waar allerlei zwaluwen aan het broeden waren en zijn toen letterlijk hardlopend moeten vluchten vanwege alle aanvallen; was allerminst prettig. Mooie haast ongerepte natuur blijkens de foto's; afijn alleen dat links rijden weerhoudt mij toch nog het meest...
  2. Annemiek:
    19 juni 2017
    Tjeetje, die papegaaiduikers doet ons weer denken aan de geweldige reis naar IJsland! Deze vrijdag was wel een topper zo te lezen. Vooral de interactie met " nestvogels"! En.... vogelpoep schijnt goed voor de haargroei te zijn.
    Goede reis terug.......
  3. Hans:
    19 juni 2017
    Heel blij met de foto's, Ton. Gisteren een recept van Koen gegeten, Zalm met pepers, heerlijk was dat. Die kun je zo op het menu zetten van een groepsreis. Ik zou eigenlijk ook wel een fotootje willen uploaden, maar krijg niet de indruk dat de bedoeling is. Hoe is het verder met de diverse kaasplankjes afgelopen? Vanmorgen nieuwe haring gegeten, ook top. Maar dat Schotse landschap, wat ruig is dat.
  4. Tine:
    20 juni 2017
    Hey Ton, wat een leuke verhalen weer. Maak er volgende keer maar een video-dagboek van. Lijkt me ook wel grappig. Maar jullie gaan volgens mij nu toch wel genieten van jullie eigen stek, niet?
  5. FriBi:
    20 juni 2017
    Kijk, in de pub ben je mooi van de dieetwensen af!