De reis naar wolka Karkowska

12 september 2016

Zeer boeiende reis met de bus, nadat we helaas min of meer onverrichter zaken terugkwamen van onze bisonspeurtocht.

We zijn slingerend langs de Witrussische grens naar de eindbestemming gereden, waarbij we zowel een orthodox kerkje en een tataarse houten moskee bezocht hebben. Zelfs aan de grens van Wit-Rusland gestaan. Inmiddels heb ik al een paar keer gehoord, dat de Polen zich miskend voelen over de zuiveringen van Stalin en de CSSR, waarbij vele 10.000 doden vielen en Ook vele mensen uit Polen verdwenen naar Siberië. Zij maken zich zorgen over de dreiging uit het oosten (Poetin cs). Het gebied langs de Witrussiche grens is alleen maar zandgrond en het gebied is dan ook heel arm. Religieuze banden met de Witrussische orthodoxe kerk zijn verklaarbaar omdat deze grens regelmatig werd verschoven om zogenaamde hogere politieke doelen te dienen. Het laatst begin vijftiger jaren vorige eeuw. De tataren hebben zich daar mogen vestigen dankzij hun millitaire inzet voor het Poolse koningshuis rond 1699. Hun aantal,is echter gedecimeerd tot enkele duizenden in deze regio (Polen, Wit-Rusland en Litouwen). Rond 19.00 uur aangekomen in WolkamKarkowska, waar we hebben genoten van de echte Poolse keuken. 2Boerinnen uit de buurt koken nl voor ons. Morgen gaan we weer vroeg op pad naar de Rode Moerassen (door het ijzerhoudende kwelwater kleurt het water daar roodachtig).

1. Annemiek:
    13 september 2016
    Zo, Ton, dat klinkt erg interessant.
    Veel loopwerk ook wel, denk ik.
    Dat van onverrichter zaken terugtocht van de bisonspeurtocht is ons niet helemaal duidelijk. maar zal later uitgelegd worden.
    R. en A.
  2. Fons en Marga:
    13 september 2016
    Ton, Wij zijn ook langs de wit russische grens gereden en daar wordt je niet echt vrolijk van. Inderdaad merkten wij ook van de Polen dat ze blij zijn met het westen en bang zijn voor het oosten. Politiek hebben we weinig meegekregen, omdat men schuchter is over politiek te praten. Als je de geschiedenis er op naslaat heeft dit volk door de eeuwen heen aan alle kanten behoorlijk slaag gekregen. Zelfs de Zweden hebben er huisgehouden. De Habsburgers, de Duister, de Russen, de Hongaren, kortom geen benijdenswaardig volk, maar wel met een enorme veerkracht. Als je contact kan leggen hoor je veel en ga je ook de cultuur beter begrijpen. Blijf er van genieten en wordt niet depri.
  3. FriBi:
    13 september 2016
    wat is een typische Poolse maaltijd? toch geen gebakken bison?